Week 4 en 5 - Reisverslag uit Balere, Filipijnen van Paul Hogen - WaarBenJij.nu Week 4 en 5 - Reisverslag uit Balere, Filipijnen van Paul Hogen - WaarBenJij.nu

Week 4 en 5

Blijf op de hoogte en volg Paul

24 April 2014 | Filipijnen, Balere

Heey allemaal,

Na een maand in Manila te hebben gezeten ben ik nu vertrokken naar Baler. Oftewel 6 uur in de bus over kronkelige weggetjes rijden, midden in de nacht. Maar voordat ik hier ben beland heb ik nog een week kunnen genieten in Manila. De week begon met het regelen van de laatste dingen voor mijn reis naar Baler. Malariapillen, klamboe en het verlengen van mijn visum waren de dingen waar je dan opeens een hele week mee bezig bent. Maar gelukkig allemaal kunnen regelen zodat ik donderdag en vrijdag met collega´s van mijn stage naar het noordwesten van de Filipijnen kon gaan. We zijn toen woensdagnacht om 4 uur vertrokken zodat we de volgende dag rond 9 uur bijna op de plek van bestemming waren aangekomen. Het strand bereikte je namelijk door een uurtje met de boot te varen om vervolgens bij een eiland aan te komen. Geen elektriciteit en geen telefoon ontvangst dus weer helemaal terug naar de basics. We gingen dit weekend dan ook op de Filipijnse manier kamperen. We hadden twee tentjes bij die we, bij een soort van afdakje, met een tafel en banken eronder, konden neerzetten. Deze eerste dag lekker gezwommen en het eerste rondje over het strand gemaakt. Vervolgens nog wat lokale skimboarders tegengekomen en gelukkig even een van de skimboards kunnen lenen. Het was weer een tijdje geleden dat ik had geskimboard maar het ging toch goed en het was vooral weer heel erg leuk om te doen. Die avond nog een kampvuur gemaakt wat in combinatie met marshmallows weer erg geslaagd was. De volgende dag rond 7 uur alweer opgestaan en wat gegeten om vervolgens de lokale berg te beklimmen. Vanaf dit punt kon je het eiland mooi zien liggen en heb dan ook genoten van het prachtige uitzicht. De afdaling was alleen weer even wat anders aangezien we niet helemaal een goede weg naar beneden konden vinden. Maar uiteindelijk toch veilig beneden gekomen en weer even afgekoeld in het water. Vervolgens rond twee uur de boot gepakt om langzaamaan weer terug te gaan naar het vasteland. Het was dus een kort weekendje maar wel erg geslaagd! De zaterdag hierna vooral praktische dingen geregeld en nog voor de laatste keer afgesproken met de couchsurfer die ik had leren kennen in Manila. Na alle praktische dingen te hebben gekocht zoals die malariapillen en klamboe toch weer even een filmpje gepakt. Hotel Budapest was het dit keer geworden, erg aparte film maar wel mooi gemaakt! Die avond afscheid genomen en dan is het toch raar om te bedenken dat je die mensen waar je een maand mee hebt opgetrokken opeens niet meer zal zien. Hoewel ik waarschijnlijk aan het einde van de stage nog wel even afscheid ga nemen als ik in Manila ben voor mijn vlucht ;)

Momenteel zit ik net in mijn nieuwe appartement en is het vooral even heel erg wennen. Baler is een leuk stadje / groot dorp die erg in trek is bij Filipijnse toeristen. Nadat ik er nu een paar dagen heb gezeten ken ik het allemaal al een beetje en is het gek genoeg al een beetje vertrouwd. Het onderzoek ben ik maandag begonnen en moet ik nu iets anders gaan invullen. Het idee was eigenlijk dat ik mee zou lopen bij het project maar nu blijkt dat men de producten thuis maakt zodat het lastig wordt om mee te lopen bij het project. Hierdoor besloten om me volledig op de individuele en groeps-interviews te richten en de observatie uit te voeren wanneer ik bij de mensen thuis kom. Dat is namelijk wel erg leuk om mee te maken. Zit je opeens onder een afdakje met allemaal groen om je heen je interview af te nemen terwijl er kippen om je heen lopen. Dus dat is heel bijzonder om mee te maken!

Verder is het nu wel erg wennen aangezien je weer eventjes alles alleen dient aan te pakken en weer nieuwe contacten moet zien te maken op de stage. Ook ben ik nog even bezig om mijn dagen op mijn stage goed te vullen aangezien alleen interviews afnemen niet voldoende is om een dag helemaal te vullen. Dus het is weer eventjes omschakelen na de periode in Manila. Maar goed, komende weken zullen we allemaal zien hoe het loopt!

Foto´s toevoegen lukt deze keer niet aangezien het internet in Baler te traag is om foto´s goed te kunnen uploaden…. Hopelijk vind ik hier snel iets op ;)

Heel veel groetjes uit de Filipijnen!

Paul

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paul

Actief sinds 27 Maart 2014
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 11920

Voorgaande reizen:

22 Maart 2014 - 01 Juli 2014

Stage Filipijnen

Landen bezocht: