Week 9 en 10 - Reisverslag uit Aurora, Filipijnen van Paul Hogen - WaarBenJij.nu Week 9 en 10 - Reisverslag uit Aurora, Filipijnen van Paul Hogen - WaarBenJij.nu

Week 9 en 10

Blijf op de hoogte en volg Paul

30 Mei 2014 | Filipijnen, Aurora

Hallo allemaal,

En dan zijn er opeens alweer bijna 10 weken voorbij. De afgelopen weken veel dingen weer gebeurd en weer heel veel mooie dingen meegemaakt. Vooral deze twee weken weer druk bezig geweest met het afronden van mijn groepsinterviews. Eigenlijk had ik in mijn hoofd om in 1 week alle groepsinterviews te doen en dan de tweede week lekker als vakantie in Baler te kunnen plannen. Echter is een planning hier altijd erg moeilijk om in de praktijk te brengen.

Het kwam er op neer dat ik uiteindelijk allebei de weken met de groepsinterviews bezig ben geweest. Het was namelijk aardig lastig om op hetzelfde moment 5 mensen bij elkaar te krijgen voor een interview. Uiteindelijk zelf maar naar de mensen toegegaan met het blackboard onder mijn arm om de interviews te gaan afnemen. En dan is het toch vooral heel erg leuk om te doen! Je hebt het contact met de mensen en je ziet hoe men tegen Europa en de rest van de wereld aankijkt. Ik liet ze bijvoorbeeld proberen de wereldkaart te tekenen. Hierbij zag je vooral dat men eigenlijk geen flauw idee hadden waar bepaalde landen lagen. Zo kon Australië opeens het hoge noorden zijn en was Londen opeens een land geworden. Maar wel erg interessant om te zien hoe mensen tegen bepaalde dingen aankijken.

Uiteindelijk voldoende groepsinterviews kunnen afnemen en elk einde van de dag kunnen vullen met een paar uurtjes surfen. Vooral het moment dat je op de zee dobbert en ondertussen de zon ziet ondergaan is iets wat je niet snel meer meemaakt. Genieten dus! Afgelopen dagen dan ook nog erg hoge golven gehad en als je het dan uiteindelijk lukt zo’n hoge golf ‘te pakken’ is dat natuurlijk fantastisch!

Afgelopen weekend verder ook nog naar een grote waterval vlakbij Baler geweest, erg mooi! Hierna stelde een Filipijnse vriend waarmee ik vaak ga surfen voor of ik mee zou willen gaan naar een andere provincie. Hij moest hier een auto naartoe brengen en dan zouden wij met de bus teruggaan. Aangezien ik verder weinig te doen had dit weekend dit gewoon maar aangegaan. Toen hij me vervolgens op kwam halen bleek de auto eigenlijk een aardig wrak te zijn en toen we de ‘Siera Madre’ (grote heuvelrug) over moesten bleek al gauw dat het ook echt een wrak was. De motor raakte oververhit en toen we de koelvloeistof wilde bijvullen kwamen we erachter dat de koelvloeistoftank lek was. Oftewel om de 10 minuten weer even stoppen om de koelvloeistof bij te vullen. Uiteindelijk na heel wat uren de heuvelrug overgekomen en tegen die tijd was het al donker aan het worden. En toen kwamen we erachter dat de vooruit wel heel erg zwaar getint was. Oftewel, als het donker was zag je bijna niks meer door het glas. Eigenlijk was het gewoon levensgevaarlijk om zo te rijden, maar we moesten toch door. Dus hebben vaak beide met het hoofd uit het raam verder gereden om nog een beetje te zien waar we naartoe reden. Uiteindelijk na 9 uur rijden de westkust bereikt van de Filipijnen en hier werden we wel erg hartelijk ontvangen. Vinden het dan toch wel heel bijzonder als er een buitenlander op bezoek komt. Daar ook overnacht en de volgende dag nog wat plaatselijke dingen bekeken. Ook daar hadden ze een surfspot, dus erg leuk om te zien.

De terugweg was ook weer een aardig avontuur. Het kwam er op neer dat we heel veel bussen, trycicles en jeepnies hebben moeten nemen om terug te komen in Baler. Maar ondertussen wel kunnen genieten toen we weer door de Siera Madre reden. Langs de weg houten huisjes waar altijd wel iets gaande was. Of je zag iemand eten bereiden op een simpel houtvuurtje of je zag iemand met kokosnoten sjouwen. En na elke bocht was er wel weer iets nieuws te zien met het mooie uitzicht van de groene bergen ondertussen.

Deze week een beetje bijgekomen van het weekend en de laatste groepsinterviews gedaan. Gisteren afscheid genomen op het gemeentehuis en ondertussen heel veel foto’s gemaakt van de omgeving. Ik zou dan eigenlijk vandaag weer vertrekken naar Manila, alleen heb ik toch besloten om er nog een weekje aan vast te plakken. Want ondanks het feit dat het soms een beetje saai is omdat er naast het surfen niet veel te doen was en het tempo nou eenmaal wat lager ligt, maakt het surfen nog steeds heel veel goed. En ook de vriendelijke mensen met hun gastvrijheid is iets wat je niet snel meer zal tegenkomen. Dus ik ga de komende week nog maar even genieten en daarna vertrek ik langzaam aan naar Manila voor de laatste drie weken.

Heel veel groetjes uit Baler,

Paul



  • 01 Juni 2014 - 21:18

    Judith Kuijpers:

    Hoi Paul, Ik kan me voorstellen dat het geweldig is om bij de mensen thuis mee te kijken. Ook het reizen daar is een belevenis. Toch blij dat alles goed is gegaan. Ik geniet van je verhalen. Geniet nog van je laatste weken. Veel succes. Groetjes uit Landgraaf

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paul

Actief sinds 27 Maart 2014
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 11911

Voorgaande reizen:

22 Maart 2014 - 01 Juli 2014

Stage Filipijnen

Landen bezocht: