Week 1 - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Paul Hogen - WaarBenJij.nu Week 1 - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Paul Hogen - WaarBenJij.nu

Week 1

Door: Paul van den Hogen

Blijf op de hoogte en volg Paul

27 Maart 2014 | Filipijnen, Manilla

Heey allemaal,

Deze week begonnen met mijn stage bij The Commission on Filipinos Overseas! Heel erg leuk ontvangst gehad en veel nieuwe mensen leren kennen. Ik zit op mijn stageplek met erg veel jonge mensen en ben de enige westerling, dit levert dan soms ook een beetje starende mensen op. Maar daar zullen ze ook wel gewend aan raken denk ik zo ;) Maar wat me meteen al opviel is dat de mensen hier heel erg aardig zijn. Willen je overal mee helpen en zijn erg bezorgd als het om je veiligheid gaat. De eerste dagen regelde ze een taxi om me van mijn hotel naar mijn stageplek te brengen omdat ze het anders te onveilig voor me vonden bijvoorbeeld.
Verder zit ik deze week veel op kantoor waar ik mijn onderzoek al een beetje kan vormgeven en met name de algemene stukken over het migratiebeleid van de Filipijnen kan typen. Ik zit op de 6e verdieping van het kantoor en heb een heel erg mooi uitzicht over de stad. Overal kleine huisjes en overal waar je kijkt zie je wel mensen lopen of weer een stoet met brommers en auto’s voorbij razen.
Deze week ook de eerste stappen gezet om een project te vinden voor mijn veldonderzoek. Mijn idee voor het veldonderzoek is om mee te lopen bij een ontwikkelingsproject en zo onder de mensen te komen en hun levens in beeld te krijgen. Tevens zal ik nog individuele- en groepsinterviews gaan afnemen. Met die drie stappen hoop ik een goed beeld te krijgen over de invloed van ontwikkelingswerk op de aspiratie van mensen om te migreren naar bijvoorbeeld Europa.
Maar wat me nu eigenlijk al opvalt is hoe Filipijnse mensen gericht zijn op het buitenland. Ze kijken Amerikaanse tv-series en films en verschillende series die ik leuk vind hebben hun ook al gezien. Series als Suits en The Walking Dead zijn alom bekend! Ik zit dan ook wel met veel jonge mensen op de stage maar toch geeft dit al wel een beeld hoe men met het buitenland bezig is. Ook op tv zie je veel westers georienteerde reclame en krijg je toch wel het idee dat men tegen het Westen opkijkt. Ook de gesprekken met mensen bij het hotel laten zien dat iedereen stiekem wel droomt van een reis naar het ‘rijke’ westen. En inderdaad, kijkend naar hoeveel men hier verdient kan ik me die droom best wel indenken.
Als je over straat loopt zie je deze verschillen nog het meest. Er is heel veel armoede om je heen en je ziet mensen op een kartonnetje langs de straatkant slapen. Tegelijkertijd zie je ook dure auto’s voorbij rijden en zie je in de verte de hoge gebouwen van het kapitalisme omhoog rijzen. Om tussen deze armoede te lopen is in ieder geval een aparte gewaarwording. Maar dit neemt niet weg wat een gave stad Manila is, elke dag gebeurd er weer iets anders en in combinatie met de vriendelijkheid van de mensen maakt dit een hele bijzondere plek om je stage door te brengen.

Veel zonnige/warme/vriendelijke groetjes uit de Filipijnen!

  • 27 Maart 2014 - 08:44

    Agatha:

    He Paul, dat is leuk om het zo bij te houden! Succes ermee en we blijven het volgen. Jan en Agatha.

  • 27 Maart 2014 - 09:06

    Luuc:

    Hee Paul,
    Leuk om iets van je te horen. Gelukkig heb je het naar je zin! Je uitzicht is prachtig voor de komende maanden. Heel veel plezier nog, en take care of yourself ;)
    Groetjes!

  • 27 Maart 2014 - 09:32

    Klaas:

    Succes Paul,
    Wij blijven wel gewoon doortrainen.
    Er van uit gaande dat jij dat daar ook doet hè?
    Trouwens.... Bedankt nog voor het bier gister :-)

  • 27 Maart 2014 - 11:09

    Koen:

    Ha Paul,
    Ziet er goed uit! Succes en geniet!

  • 27 Maart 2014 - 15:55

    Iris:

    Klinkt als een goed begin Paul! Een hele ervaring, neem alles in je op, maar geniet er vooral van en blijf lekker met beide pootjes op de grond staan. :) En oja, succes ook met je onderzoek natuurlijk, haha! Ik ga bijna beginnen met m'n stage in Arnhem (eindelijk!). Tot over een paar maandjes! Groetjes, Iris

  • 27 Maart 2014 - 17:46

    Mariska:

    Leuk om je te volgen Paul, veel plezier!

  • 27 Maart 2014 - 21:26

    Judith:

    Geweldig Paul, zo een andere wereld zien. Succes.

  • 27 Maart 2014 - 22:50

    Karla:

    Hey paul, Het klinkt of je het naar je zin hebt. geniet ervan en heel veel succes.
    Karla en Marcel

  • 28 Maart 2014 - 05:24

    Wanda Van Den Hogen:

    Hi Paul,
    All the best of luck for your work, and enjoy your stay in the Philippines, I am sure that it will be a wonderful and interesting experience.
    Wanda

  • 28 Maart 2014 - 12:13

    Hannie En Hans:

    Hallo Paul,
    Wat geweldig dat we je op deze manier kunnen volgen. De foto's zijn ook hartstikke leuk.Heel veel succes en plezier daar.
    Hans en Hannie.

  • 03 April 2014 - 13:36

    Leni En Zus:

    Hoi Paul,
    We hebben je blog gelezen, Hanneke heeft ons ingelicht en je maakt het goed zo te zien en te horen!
    Maar we hopen dat je gauw weer terug bent, heel veel plezier en veel succes met je studie!

    Groetjes,
    Tante Zus en Leni

  • 14 April 2014 - 11:50

    Frieda Hermse:

    Wat leuk om je verslag te lezen Paul. Je hebt een aparte schrijfstijl zodat je je meteen er iets bij kunt voorstellen.
    Geniet er maar van.
    groet Frieda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paul

Actief sinds 27 Maart 2014
Verslag gelezen: 495
Totaal aantal bezoekers 11922

Voorgaande reizen:

22 Maart 2014 - 01 Juli 2014

Stage Filipijnen

Landen bezocht: