BATANES!!! - Reisverslag uit Basco, Filipijnen van Paul Hogen - WaarBenJij.nu BATANES!!! - Reisverslag uit Basco, Filipijnen van Paul Hogen - WaarBenJij.nu

BATANES!!!

Blijf op de hoogte en volg Paul

29 Juni 2014 | Filipijnen, Basco

Heey allemaal,

Na 14 weken zit het er dan toch echt op. Afgelopen week de reis afgesloten met Batanes. En wat was dat verschrikkelijk gaaf!

Het begint al bij het instappen van het vliegtuig, een tweemotorig propeller vliegtuig. Die vervolgens vertraging heeft omdat bepaalde dingen niet helemaal lijken te werken zoals bedoeld is. Uiteindelijk na een uur vertraging te hebben opgelopen dan toch vertrokken met het vliegtuig en na ongeveer anderhalf uur zie je Batanes verschijnen. Groene golvende heuvels die worden doorkruist door smalle weggetjes die langs de berghellingen lopen. Eenmaal aangekomen op het vliegveld een tri-cycle gepakt naar mijn hotel en daar aangekomen zie je dat je een prachtig uitzicht hebt op de oceaan. Oftewel de vakantie begon erg goed!

Die dag nog een fiets gehuurd en van het noorden naar het zuidelijkste puntje van Batan island gefietst. De weg liep pal langs de oceaan dus continu was er een prachtig uitzicht te zien en ondertussen kwamen er verschillende stranden langs en waren er prachtige berghellingen te zien.
De volgende dag een tour gedaan van het noordelijkste gedeelte van Batan island waarbij ik onder meer Boulder Beach heb bezocht, een strand bestaande uit gigantische keien. Hierna ook nog tunnels bezocht die door de japanners waren gemaakt in de tweede wereldoorlog. En ondertussen rijd je over het eiland en ziet overal groen en geniet je van de vergezichten.

De dagen hierna nog het zuidelijkste gedeelte van het eiland bezocht en met de fiets naar een parelwit strand gereden en daar tussen het koraal kunnen zwemmen. Paradijs natuurlijk! Die dag ook nog een Filipijnse medereizigster tegengekomen, Melissa, en hiermee de andere twee eilanden van Batanes bezocht. Dinsdag zijn we naar Sabtang island gegaan, waar nog de oude Ivatan huizen staan, huizen die deels gemaakt zijn van koraal. Als je daar dan rondloopt lijkt het net alsof je in een andere wereld bent beland. Mensen leven hier voornamelijk van de landbouw en visvangst en ruilhandel is ook nog steeds genoeg aanwezig. Die dag ook weer met de hulp van onze gids kunnen zwemmen bij een verlaten wit strand met prachtige berghellingen. Dus was weer geslaagd!

Woensdag en donderdag zijn we naar het noordelijkste eiland van de Filipijnen gegaan: Itbayad. Dit eiland is eigenlijk een omhooggestuwd koraalrif. Dus er zijn geen stranden maar alleen maar hellingen en het heeft een zeer harde ondergrond. Om hier te komen moesten we een drie uur durende boottocht maken waar je dan naast je opeens allemaal mensen zeeziek ziet worden. Gelukkig hadden wij hier geen last van. Maar als je dan denkt dat je het ergste wel hebt gehad als je bij de haven aankomt zie je dat de haven opeens een zeer steile helling is en dat de golven hier alle kanton opgaan. De boot ging dus ook alle kanten op en om van de boot af te komen moest je door middel van een goede timing zorgen dat je van de boot af sprong zonder in het water te belanden. Gaaf! Die dag bij iemand thuis overnacht, een vrouw die verschillende kamers van haar huis verhuurde voor toeristen. Zij vertelde ondertussen ook erg veel over het eiland en de geschiedenis ervan. Het bleek dat een Nederlander (zal eens niet zo zijn) een van de eerste mensen was die dit eiland had ontdekt. Hij noemde het toen ‘Orange’ naar de toenmalige prins van oranje. Maar die dag nog een grot verkend en op de weg terug zagen we opeens een schildpad op zijn kop liggen. Hij bewoog nog een beetje en toen we hem omdraaide zagen we dat zijn poten waren vastgebonden. Onze gids heeft toen op aandringen van ons hem losgemaakt en hem weer vrijgelaten in de oceaan.

De volgende dag om 3 uur ’s nachts opgestaan om een wandeling te maken naar een klif om daar de zonsopgang te zien. Halverwege besloot alleen een van mijn slippers na al die jaren toch echt kapot te gaan dus toen nog een deel op mijn blote voeten moeten lopen. Maar het viel niet eens zo tegen en toen we zonsopgang aan het bekijken waren had de gids mijn slipper toch nog kunnen maken. De terugweg viel dus wel weer mee. Hierna alweer de boot moeten pakken terug naar Sabtan island. Toen we aan het wachten waren tot we konden instappen hadden we ondertussen zicht op hoe men de boot aan het lossen waren waarbij country muziek wordt afgewisseld met hard rock en kerk muziek. Heel apart, wel heel tof! Toen op de terugweg nog dolfijnen gezien, wat het gewoon helemaal perfect maakt.

Vrijdag weinig meer gedaan en ’s avonds was ik uitgenodigd door Melissa om samen met haar familie te eten bij het restaurant gelegen naast de vuurtoren van Basco, hoofdstad/dorp van Batanes. Die avond nog afgesloten met wat Filipijnse biertjes op het Batanes festival wat donderdag en vrijdag aan de gang was. Meteen de verkiezing van Miss Batanes meegekregen, dus was toch maar eventjes blijven kijken!

Maar het was dus een geweldige week en een perfecte afsluiting van mijn reis. Je merkt aan alles dat mensen in de Filipijnen zo gastvrij zijn en zo vriendelijk, heel erg mooi om zoiets mee te maken. Oftewel de Filipijnen bedankt en Filipinos bedankt! Door alle prachtige en bijzondere dingen die ik heb meegemaakt is dit een reis die ik niet meer zal vergeten.

En jullie natuurlijk erg bedankt voor het lezen van mijn blog!

Avek dana!

Paul

• 29 Juni 2014 - 10:32

Jose Van De Ven:

Paul bedankt dat we mee mochten lezen.
    Super leuk soms net of je er zelf ook was.
    Gaaf bedankt
    Een goede terug reis
    groetjes

• 30 Juni 2014 - 14:34

Iris:

Ouwe turtle-held! :P Haha!
    Leuk hoor, zo'n blog! Toch nog een beetje kunnen volgen allemaal. En wat heb je genoten volgens mij! Nu weer helemaal heelhuids thuis? Vast wel. Fijne zomer gewenst!!

• 04 Juli 2014 - 13:22

Frenz:

Nice narrative Paul... now I remember Itbayat is one big coral island :) Hope you were able to visit the Honesty Shop Cafe.

Hows life back in your hometown?

• 09 Juli 2014 - 00:54

Ruth Tuaño:

Hello, Paul! How's life? Hope enjoyed your 3-months stay in the Philippines.

The next day, we'll fly already to Batanes after five months of waiting. So excited to see the beautiful place! Hope we will also enjoy our vacation, just the way you did, without the glaring heat of the sun or heavy rain most especially without a storm. Hope you'll always remember the fond memories you had during your brief stay here -- in Manila, Baler, Zambales, Batangas, Batanes, etc. Warmest regards from your friends here at the C F O PPRD - - Rod, Frenz, Reina, KC, Nicole and and of course me, Manay. Have a wonderful day!

• 09 Juli 2014 - 00:54

Ruth Tuaño:

Hello, Paul! How's life? Hope enjoyed your 3-months stay in the Philippines.

• 09 Juli 2014 - 12:25

Paul Van Den Hogen:

Hi Manay, thanks for your post. Everything is well in the Nethelands, although still a bit strange after 3 months residing in the Philippines. But i hope you enjoy Batanes, it is a very special and beautiful place! And it will also be good to rest a bit after the stressfull deadline! So enjoy your holiday and regards to everyone at Cfo pprd!!