Week 11: Afscheid Baler - Reisverslag uit Aurora, Filipijnen van Paul Hogen - WaarBenJij.nu Week 11: Afscheid Baler - Reisverslag uit Aurora, Filipijnen van Paul Hogen - WaarBenJij.nu

Week 11: Afscheid Baler

Blijf op de hoogte en volg Paul

06 Juni 2014 | Filipijnen, Aurora

Heey allemaal,

7 weken in de surfhoodstad van de Filipijnen verbleven. Pff, wat een belevenis! Heel veel dingen meegemaakt, veel energie in mijn onderzoek gestoken en vooral de laatste weken heerlijk genoten van de omgeving. Want Baler blijft toch wel een hele mooie plek! Als je ’s ochtends de tricycle pakt om te gaan surfen en dan uitkijkt over de oceaan met de bergen op de achtergrond, en ondertussen tientallen mensen om je heen alleen maar bezig ziet met surfen, dan weet je dat dit toch een hele bijzondere plek is. Je ziet dan vooral jongeren die aan het surfen zijn en doordeweeks zie je met name de lokale mensen die na het werk of voor het werk nog even gaan surfen. En meer heb je eigenlijk ook niet nodig op deze plek. Mensen zijn tevreden met het ‘simpele leven’ dat ze hebben en genieten van elke dag en maken zich vooral niet druk om de volgende dag. Iets wat voor een westers persoon toch nog altijd lastig blijft om te kunnen overnemen krijg ik het idee.

Maar goed, afgelopen week vooral gevuld met elke dag surfen en nog flink wat foto’s van Baler en omgeving te maken. Verder heerlijk uitgerust, je merkt dat je dan toch opeens 6 weken fulltime aan je onderzoek hebt gewerkt en dat een weekje niks doen ook wel lekker is. Deze week ook nog met een Nederlander gesproken die hier al ruim 30 jaar woont en een soort ontwikkelingswerk doet voor de lokale bevolking. Erg leuk om te zien en ook wel heel komisch om weer even je eigen taal te kunnen spreken. Verder elke dag in mijn accomodatie weer mee kunnen maken om te leven naast kinderen die uit huis zijn geplaatst en tijdelijk in dit opvanghuis terecht zijn gekomen voordat ze door naaste familie worden opgevangen. Het blijft indrukwekkend om te zien dat die kinderen eigenlijk bijna niks meer hebben en maar moeten hopen dat een oom of tante hun in huis wil halen. En tegelijkertijd bijzonder en ook raar om dan als (rijke) westerling hun situatie zo mee te maken.

Vandaag vooral bezig met mijn tas inpakken aangezien ik morgen toch maar eens naar Manila zal gaan. Hier zal ik dan de eerste dagen bij een Filipijnse vriend van Couchsurfing blijven slapen en maandag naar een hostel gaan waar veel backpackers verblijven. Leuk voor de contacten en om wat verhalen uit te wisselen! Ik blijf hier minimaal twee weken denk ik, of ik die laatste week ook in Manila blijf weet ik nog niet helemaal zeker. Hoe dan ook, de tijd gaat opeens wel erg snel als je ziet dat het nu alweer juni is en ik nog maar drie weken heb. Leuk natuurlijk maar tegelijkertijd zal het ook jammer zijn deze geweldige ervaring te moeten afsluiten. Maar in ieder geval heb ik nog een paar weekjes over!

Heel veel groeten uit de surfhoofdstad :)

Paul

• 08 Juni 2014 - 13:53

Hilde:

Heel mooi verhaal en foto's Paul! Fijn dat je de laatste week in Baler nog zo goed hebt kunnen genieten en tot rust bent gekomen. Gaaf dat je in Manila in een hostel kunt verblijven. Kun je idd veel nieuwe contacten op doen en dan zal de tijd ook zeker voorbij vliegen. Geniet er nog maar even goed van!!
    Tot over een paar weekjes :)

• 12 Juni 2014 - 18:04

Ellen:

Hoi Paul,
    Klinkt goed al je verhalen! Verblijf je nu nog bij de jongen van het couchsurfen of zit je al in het hostel?
    Zal leuk zijn om weer verschillende contacten op te doen! Wie weet krijg je nog goede tips om dingen te ondernemen samen. Ga nog maar even goed genieten daar van al het moois!
    Groetjes Ellen